Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

Πανελλήνιες Εξετάσεις 2019 - Νεοελληνική Γλώσσα (ενδεικτικές απαντήσεις)

Παρακάτω θα βρείτε τις οδηγίες/ενδεικτικές απαντήσεις που έστειλε σήμερα το πρωί η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων στους βαθμολογητές των εξεταστικών κέντρων "φυσικώς αδυνάτων" (όσων δηλαδή εξετάζονται προφορικά) για τη βαθμολόγηση των υποψηφίων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. 

Οι αριθμοί μέσα στις παρενθέσεις δηλώνουν τις μονάδες που πρέπει να δώσει ο βαθμολογητής στις σωστές απαντήσεις. Υπενθυμίζω ότι ο βαθμολογητής δεν περιμένει να δει (ή να ακούσει) τις συγκεκριμένες διατυπώσεις, αλλά εκτιμά κατά πόσο ο υποψήφιος έχει κατανοήσει το θεματικό κέντρο (του κειμένου, της παραγράφου κλπ.) και το αποδίδει με στρωτό λόγο. Και στην παραγωγή λόγου (Γ1) δεν ήταν φυσικά ανάγκη να αναπτυχθούν όλες οι προτεινόμενες ιδέες, αλλά κάποιες από αυτές ή άλλες εξίσου εύστοχες. Σημειώστε την επισήμανση της Επιτροπής στο τέλος, ότι μετρά υπέρ του υποψηφίου η ποικιλία των ιδεών και η επαρκής τεκμηρίωση.

 Εδώ τα θέματα από τον ιστότοπο του Υπουργείου. 

✽ 


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2019
07-06-2019

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΟΝ Β. Κ. ΚΑΙ ΤΩΝ Ε. Ε. Κ.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

«ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ» Γ' ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ και Δ' ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ


Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


Α1. ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Θεματικό κέντρο: οι αξίες στις οποίες στηρίζεται η δημοκρατία (2)
Αφόρμηση: ο προβληματισμός των νέων σχετικά με τις αρχές της δημοκρατίας και τη συμμετοχή των πολιτών στη λειτουργία της (1)
2η παράγραφος: το ιδανικό της ανεκτικότητας έναντι του φανατισμού (2)
3η παράγραφος: το ιδανικό της μη βίας: διασφαλίζει την ειρηνική συνύπαρξη και επιτρέπει την αντιπαράθεση χωρίς αλληλοεξόντωση (2)
4η παράγραφος: ιδεολογική ανανέωση και η αλλαγή στάσης ζωής (2)
5η παράγραφος: η αδελφοσύνη ως ανάχωμα στις αιματηρές συγκρούσεις (2)
6η παράγραφος: κλείσιμο: προβολή της αναγκαιότητας για συναδέλφωση και συλλογική δράση (1)

Β1. Σ-Λ-Σ-Σ-Λ

Β2. α) αναφορά στον Καρλ Πόπερ και αναφορά στον Χέγκελ (2)
     β) επίρρωση της άποψης του συγγραφέα ή/και γνώση της σχετικής βιβλιογραφίας (2). Στην πρώτη περίπτωση, ο συγγραφέας τονίζει τη «διδαχή» του Πόπερ για να ενισχύσει τη θέση του όσον αφορά στη διαφορά της δημοκρατικής από τη μη δημοκρατική εξουσία (1). Στη δεύτερη περίπτωση, η παραπομπή σε συγκεκριμένο έργο του Χέγκελ λειτουργεί ως βάση της άποψης (του συλλογισμού) του συγγραφέα αναφορικά με τη σημασία της αδελφοσύνης/ πικρή διαπίστωση προς συμφωνία (1). 

Β3. α) διδαχή: δίδαγμα, κήρυγμα, καθοδήγηση, δασκάλεμα, προτροπή 
χλευασμού: κοροϊδίας, λοιδορίας, εμπαιγμού 
συμβίωσης: συνύπαρξης
αντιπολιτεύεται: αντιστρατεύεται, αντιμάχεται, ανταγωνίζεται, αντιπαλεύει 

β) ποιητική χρήση της γλώσσας/συνυποδήλωση/μεταφορά

«απέραντο σφαγείο»: ο Χέγκελ χαρακτήρισε την Ιστορία ως ατελείωτο πεδίο πολέμων/σφαγών/ αιματοκυλίσματος/δραματικών συγκρούσεων/ αμέτρητων αδικοχαμένων θυμάτων ...
«που φωτίζει την πορεία μας»: που δείχνει τον δρόμο, μας κατευθύνει...

Β4. α) Π.χ. «Οι τυπικοί κανόνες της δημοκρατίας, που τόσο συχνά γίνονται αντικείμενο χλευασμού, εισήγαγαν για πρώτη φορά στην ιστορία τρόπους συμβίωσης που είχαν στόχο την επίλυση των κοινωνικών συγκρούσεων χωρίς τη χρήση βίας».

Θέλετε να δοκιμάσουμε να τις απαριθμήσουμε/Άκουσα/ συναντάμε/ δεν ξεχνώ κ.λπ.

Β4. β) Συμπληρωματική πληροφορία, επεξήγηση
        γ) Η σύνταξη είναι ενεργητική.

Η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων επιτρέπονται μόνο από τη δημοκρατία.

Γ1.
Α. Σχολιασμός δεδομένου: πυρήνας της δημοκρατίας είναι ο ενεργός και υπεύθυνος πολίτης
Β. Ερωτήματα

Ενέργειες:

  • Ανάπτυξη διαλόγου για τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα
  • Απαίτηση/φροντίδα για ενημέρωση και έλεγχος των παρεχόμενων πληροφοριών 
  • Συμμετοχή σε συλλογικά υποκείμενα (σωματεία, επιστημονικούς συλλόγους κ.λπ.)
  • Κοινωνική δράση για οικουμενικά και τοπικά προβλήματα
  • Συμμετοχή σε κοινωνικούς αγώνες
  • Άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν και εκλέγεσθαι
  • Άσκηση κριτικής στην πολιτική εξουσία, διεκδίκηση δικαιωμάτων
  • Έμπρακτος σεβασμός στο διαφορετικό/δημοκρατική στάση και δράση που εκδηλώνεται στο επάγγελμα, στην οικογένεια, στις κοινωνικές σχέσεις κ.λπ.
  • ...


Δράσεις σχολείου:

  • Ουσιαστική λειτουργία μαθητικών κοινοτήτων
  • Δημοκρατική οργάνωση της τάξης/κοινότητες μάθησης/ανάπτυξη διαλόγου/συμμετοχή στη διαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του σχολείου
  • Εξοικείωση με δημοκρατικούς θεσμούς: επισκέψεις στη Βουλή, στους Δήμους, στο Ευρωκοινοβούλιο, έκδοση μαθητικών εντύπων κ.λπ.
  • Ομάδες/πρωτοβουλίες μαθητών/τριών, συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις, σε προγράμματα με θέμα την ανοχή, τη διαφορετικότητα, την ενεργό πολιτειότητα, κ.λπ.
  • Συμμετοχή σε ρητορικούς αγώνες, ανάληψη δράσεων για εξοικείωση με διάφορες μορφές τέχνης και για δημιουργική έκφραση
  • Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, συνεργασία με διάφορες κοινωνικές ομάδες 
  • Ανάπτυξη διαλόγου με μαθητές από διαφορετικές περιοχές ή χώρες/ ανταλλαγές 
  • Επισκέψεις σε χώρους μνήμης, οι οποίοι συνδέονται με τους αγώνες για τη δημοκρατία 
  • Ομάδες διαμεσολάβησης σε ενδοσχολικές συγκρούσεις 
  • ...


Αξιολογούνται θετικά: η ποικιλία των ιδεών και, κυρίως, η επαρκής τεκμηρίωση

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: