9.4 Άνθρωπος και φυσικό περιβάλλον
Σχεδιάγραμμα του μαθήματος
Βασικά σημεία
|
|
Το πρόβλημα: οικολογική κρίση
|
(α)
καταστροφή του όζοντος, φαινόμενο θερμοκηπίου, ρύπανση αέρα, νερού και
στεριάς, εξαφάνιση ειδών, εξάντληση φυσικών πόρων.
(β)
«ρηχή» οικολογία: διορθωτικές
παρεμβάσεις χωρίς αλλαγή του υπάρχοντος τρόπου ανάπτυξης (μείωση ρύπανσης, συγκράτηση της αύξησης του πληθυσμού, προστασία των έμβιων ειδών, συντηρητική εκμετάλλευση των φυσικών πόρων ⇨ όλα επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία).
«βαθιά»
οικολογία: συνολική αλλαγή της στάσης απέναντι στη φύση (από το
ανδροκρατικό μοντέλο κυριαρχίας στο φεμινιστικό μοντέλο ηπιότητας και
ευαισθησίας).
|
Ανθρώπινες αξίες και περιβάλλον
|
(α)
φαίνεται ανέφικτη η ριζική μεταβολή του μοντέλου ανάπτυξης. Είναι άλλωστε
πιθανό να αλλάξουν οι αντιλήψεις μας για τη σοβαρότητα του περιβαλλοντικού
προβλήματος, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα αλλάξει υποχρεωτικά και η
συμπεριφορά μας απέναντι στη φύση.
(β)
βασικό πρόβλημα φαίνεται να είναι ο ανθρωποκεντρισμός: δίνουμε προτεραιότητα στα συμφέροντα
του ανθρώπου και αδιαφορούμε για τις επιπτώσεις της δραστηριότητάς μας στη
φύση (κλασική αντίληψη).
(γ)
τις τελευταίες δεκαετίες ακούγεται όλο και περισσότερο η ανάγκη να
επεκταθεί η ηθική σκέψη στις σχέσεις ανθρώπου και φύσης και να μην
μένει μόνο στις σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους.
|
✽
Σε αυτόν τον σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε τη σύντομη διάλεξη του Άλντους Χάξλεϊ με τίτλο Περισσότερη φύση στην τέχνη, στην οποία αναφέρονται μερικές περιπτώσεις ανθρώπινης επέμβασης που επηρέασαν αρνητικά την οικολογική ισορροπία. Επίσης, στο βίντεο που ακολουθεί δείτε ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας:
❦
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου