Ο Αινείας κουβαλώντας τον πατέρα του, Αγχίση, φεύγει από τη φλεγόμενη Τροία. Ζωγραφικός πίνακας του Federico Barocci, 1598. |
Ενότητα 11η Ο σεβασμός προς τους γονείς μέλημα του νόμου
Πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Πλάτωνα μπορείτε να διαβάσετε σε αυτήν την ανάρτηση.
Αρχαίο κείμενο | Μετάφραση |
Ὃς ἂν τολμήσῃ τύπτειν πατέρα ἢ μητέρα | Όποιος τυχόν τολμήσει να χτυπήσει τον πατέρα του ή τη μητέρα του |
ἢ τούτων πατέρας ἢ μητέρας, | ή τους πατέρες τους ή τις μητέρες τους |
πρῶτον μὲν ὁ προστυγχάνων βοηθείτω, | ο πρώτος τυχών ας βοηθήσει |
καὶ ὁ μὲν μέτοικος ἢ ξένος βοηθῶν καλείσθω εἰς προεδρίαν τῶν ἀγώνων, | και, αν βοηθήσει μέτοικος ή ξένος, να καλείται σε τιμητική θέση στους αγώνες, |
μὴ βοηθήσας φευγέτω δὲ ἀειφυγίαν ἐκ τῆς χώρας· | αν όμως δε βοηθήσει, να απελαύνεται από τη χώρα για όλη του τη ζωή· |
ὁ δὲ μὴ μέτοικος βοηθῶν μὲν ἐχέτω ἔπαινον, | κι αν βοηθήσει κάποιος που δεν είναι μέτοικος, να τον επαινούν, |
μὴ βοηθῶν δέ, ψόγον· | αν όμως δε βοηθήσει, να τον κατηγορούν· |
δοῦλος δὲ βοηθήσας μὲν γιγνέσθω ἐλεύθερος, | και ο δούλος που θα βοηθήσει, ας απελευθερωθεί, |
μὴ βοηθήσας δὲ τυπτέσθω πληγὰς ἑκατὸν τῇ μάστιγι. | αν όχι, να κτυπηθεί με εκατό χτυπήματα με το μαστίγιο. |
Ἐὰν δὲ τις ὄφλῃ δίκην αἰκίας γονέων, | Αν κάποιος καταδικαστεί για βιαιοπραγία εναντίον των γονιών του, |
πρῶτον μὲν φευγέτω ἀειφυγίαν ἐξ ἄστεως εἰς τὴν ἄλλην χώραν | πρώτα απ’ όλα να απελαύνεται για πάντα από την πόλη σε άλλη χώρα |
καὶ πάντων ἱερῶν εἱργέσθω, | και να αποκλείεται από κάθε ιερή τελετή, |
κατελθὼν δὲ θανάτῳ ζημιούσθω. | και, αν γυρίσει από την εξορία, να τιμωρείται με την ποινή του θανάτου. |
Ἐὰν δὲ τις ἐλεύθερος συμφάγῃ τῷ τοιούτῳ | Κι αν κάποιος ελεύθερος φάει μαζί μ’ αυτόν |
ἢ συμπίῃ ἢ κοινωνήσῃ τινὰ τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν | ή πιει μαζί του ή έχει κάποια άλλη σχέση |
ἢ καὶ μόνον ἐντυγχάνων που προσάπτηται ἑκών, | ή συναντώντας τον κάπου έρθει σε επαφή μαζί του με τη θέλησή του, |
μήτε εἰς ἱερὸν ἔλθῃ μηδὲν μήτ’ εἰς ἀγορὰν | ούτε στο ιερό να έλθει ούτε στην αγορά |
μήτ’ εἰς πόλιν ὅλως πρότερον ἢ καθήρηται. | ούτε γενικά στην πόλη, παρά μόνο αφού εξαγνιστεί. |
Πλάτων, Νόμοι 88 1b-e (διασκευὴ)
Συμπληρωματικά σχόλια για το κείμενο της ενότητας
Οι Νόμοι είναι ένα ογκώδες διαλογικό έργο, στο οποίο εμφανίζονται να συζητούν ο Σπαρτιάτης Μέγιλλος, ένας Αθηναίος, και ο Κρητικός Κλεινίας για τη σημασία και τη σπουδαιότητα των νόμων. Στην εξέλιξη του διαλόγου γίνεται αναφορά στη σπαρτιατική και στην κρητική νομοθεσία, στα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια πρότυπη πόλη, στα πολιτικά συστήματα, στον ποινικό κώδικα κ.ά. Πολύ πριν από το έργο αυτό είχε γραφεί η περισσότερο θεωρητική Πολιτεία, στην οποία ο Πλάτων παρουσιάζει την, κατά την άποψη του, ιδανική διάρθρωση μιας πολιτείας.
βιβλίο του καθηγητή, σελ.78
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου