Φύλλο παπύρου με κείμενο του Μουσώνιου Ρούφου, 3ος αι. (πηγή: Βικιπαίδεια) |
Ενότητα 13η Η σωστή στάση στο θέμα της τροφής
Συμπληρωματικό υλικό για τον συγγραφέα και το έργο του
Ο Ιωάννης Στοβαίος, ο οποίος διέσωσε αποσπάσματα από το έργο του Μουσωνίου Ρούφου, ήταν συγγραφέας του 5ου αι. μ.Χ. και καταγόταν από τους Στόβους της Μακεδονίας.
βιβλίο του καθηγητή, σελ.87
Αρχαίο κείμενο |
Μετάφραση |
Πολλῶν ἡδονῶν οὐσῶν, |
Ενώ είναι πολλές οι απολαύσεις, |
αἵ βιάζονται τὸν ἄνθρωπον |
οι οποίες εξαναγκάζουν τον άνθρωπο |
ἐνδιδόναι αὐταῖς παρὰ τὸ συμφέρον, |
να υποκύψει σ’ αυτές παρά το συμφέρον του, |
δοκεῖ ἡ περὶ τροφὴν ἡδονή εἶναι δυσμαχωτάτη. |
νομίζω ότι η απόλαυση της τροφής είναι η πιο ακατανίκητη. |
Ταῖς μὲν γὰρ ἄλλαις ἡδοναῖς σπανιώτερον ὁμιλοῦμεν, |
Με τις άλλες ηδονές ερχόμαστε πιο σπάνια σε επαφή, |
ταύτης δὲ πειρᾶσθαι ἀνάγκη πάντως ἀνὰ πᾶσαν ἡμέραν, |
ενώ αυτήν είναι ανάγκη να τη γευόμαστε οπωσδήποτε κάθε μέρα, |
ὥστε πλείους οἱ ἐνταῦθα κίνδυνοι. |
ώστε να είναι περισσότεροι σ’ αυτήν την περίπτωση οι κίνδυνοι. |
Καὶ γὰρ ἁμαρτάνει ὁ ἐσθίων πλέον ἢ δεῖ, |
Γιατί, σφάλλει και αυτός που τρώει περισσότερο απ’ όσο πρέπει, |
καὶ ὁ κατασπεύδων ἐν τῷ ἐσθίειν, |
και αυτός που τρώει λαίμαργα, |
καὶ ὁ προτιμῶν τὰ ἡδίω βρώματα τῶν ὑγιεινοτέρων. |
και αυτός που προτιμάει τις πιο ευχάριστες παρά τις υγιεινές τροφές. |
Ἔστι δὲ ἁμαρτία περὶ τροφὴν |
Είναι σφάλμα για την τροφή |
καὶ ὅταν προσφερώμεθα αὐτήν παρὰ κοινὸν. |
όταν την τρώμε σε λάθος ώρα. |
Ἔτι δὴ καὶ ἄλλων ἁμαρτιῶν οὐσῶν περὶ τροφήν, |
Υπάρχουν ακόμη κι άλλα σφάλματα σχετικά με την τροφή, |
δεῖ καθαρεύειν ἁπασῶν. |
και πρέπει απ’ όλα να απέχουμε. |
Καθαρεύοι δ’ ἂν τις |
Και θα μπορούσε κάποιος να τα αποφύγει, |
ἐθίζων αὐτὸν αἱρεῖσθαι σῖτον |
αν συνήθιζε τον εαυτό του να επιλέγει τροφή |
οὐχ ἵνα ἥδηται ἀλλ’ ἵνα τρέφηται, |
όχι για να ευχαριστιέται, αλλά για να τρέφεται, |
οὒδ’ ἵνα λεαίνηται τὴν κατάποσιν |
όχι για να ευχαριστεί τον οισοφάγο του |
ἀλλ’ ἵνα ῥωννύηται τὸ σῶμα. |
αλλά για να δυναμώνει το σώμα του. |
Καὶ γὰρ γέγονεν ἡ μὲν κατάποσις |
Γιατί ο οισοφάγος έχει δημιουργηθεί |
δίοδος εἶναι τροφῆς, |
για να είναι δίοδος της τροφής, |
οὐχ ἡδονῆς ὄργανον, |
και όχι όργανο ευχαρίστησης, |
ἡ δὲ γαστὴρ τοῦ αὐτοῦ χάριν |
ενώ η κοιλιά (έχει δημιουργηθεί) για τον ίδιο λόγο |
οὗπερ ἕνεκα καὶ φυτῷ ῥίζα γέγονεν. |
για τον οποίο έχει δοθεί στο φυτό η ρίζα. |
Διὸ καὶ προσήκει ἡμῖν ἐσθίειν |
Γι’ αυτό και ταιριάζει σε μας να τρώμε |
ἵνα ζῶμεν, οὐχ ἵνα ἡδώμεθα. |
για να ζούμε και όχι για να ευχαριστιόμαστε. |
Γάιος Μουσώνιος Ροῦφος (Στοβαῖος, Ἀνθολόγιον, 3.28.37), διασκευὴ
Συμπληρωματικά σχόλια για το κείμενο της ενότητας
Το Ἀνθολόγιον του Στοβαίου περιλάμβανε πάνω από πεντακόσιους συγγραφείς και χωριζόταν σε θεματικές ενότητες. Η αξία του έργου έγκειται στο ότι διασώζει παραθέματα από πολλά χαμένα έργα.
βιβλίο του καθηγητή, σελ.87
Ασκήσεις:
1. Κατανόησης: πατήστε εδώ για να ανοίξετε μια διαδραστική άσκηση κατανόησης.
2. Συντακτικού: αν κατανοήσατε τη συντακτική ανάλυση του κειμένου, πατήστε εδώ και δοκιμάστε τις γνώσεις σας με μια διαδραστική άσκηση.
❦
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου