Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019

Επιχειρηματολογία, 1η συνάντηση (21/12/2018): χορηγίες, λογοκρισία




Η πρώτη συνάντηση των ομάδων επιχειρηματολογίας έγινε λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων. Σε αυτήν συζητήθηκαν δύο θέματα. Τα βασικά επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν μπορείτε να τα βρείτε παρακάτω. Το υλικό δεν είναι βέβαια τελικό, αλλά ενδεικτικό και μπορεί να εμπλουτιστεί. Σε αυτόν τον σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε τους κανονισμούς των αγώνων.




1ος γύρος 

Θέμα: Το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να επιτρέψει τις χορηγίες ιδιωτών στις δημόσιες εκπαιδευτικές δομές (σχολεία, υπηρεσίες κλπ.)
 

Λόγος


Ορισμός: χορηγία, ιδιώτης, δημόσιες εκπαιδευτικές δομές


Άξονες επιχειρηματολογίας (οι άξονες και τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά)

  • Σε μια ανοιχτή και δημοκρατική κοινωνία όποιος θέλει να ενισχύσει κάποια εκπαιδευτική δομή πρέπει να έχει την δυνατότητα να το κάνει. 
  • Οι αυξημένες ανάγκες στη σύγχρονη εκπαίδευση (αγορά και συντήρηση εξοπλισμού και εγκαταστάσεων κλπ.) επιβάλλουν γρήγορες αποφάσεις και διάθεση μεγάλων ποσών. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου συχνά καθυστερούν τη διάθεση κονδυλίων για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών.
  • Όταν η οικονομική κατάσταση της χώρας (π.χ. κρίση) αναγκάζει την κυβέρνηση να περιορίζει τις δαπάνες για την Παιδεία, τότε το κενό θα πρέπει να το καλύπτουν οι χορηγίες ιδιωτών. Στόχος η απρόσκοπτη λειτουργία της εκπαίδευσης.
  • Οι ιδιωτικές χορηγίες θα επιτρέψουν σε σχολεία και υπηρεσίες να προχωρήσουν σε υλοποίηση προγραμμάτων που μέχρι σήμερα είναι ανέφικτα: εφοδιασμό εργαστηρίων με εξοπλισμό που είναι πολύ ακριβός και δεν διατίθεται, χρηματοδότηση μεγάλης κλίμακας ερευνών, εκπαιδευτικές εκδρομές σε μακρινούς προορισμούς κλπ.


Αντίλογος


Γενική θέση: δεν πρέπει να επιτρέπονται οι χορηγίες ιδιωτών στις δημόσιες εκπαιδευτικές δομές

  • Σίγουρα η ενίσχυση της εκπαίδευσης από οποιαδήποτε πηγή είναι χαρακτηριστικό μιας ανοιχτής και δημοκρατικής κοινωνίας. Τι γίνεται όμως αν ο χορηγός ζητήσει ανταλλάγματα, π.χ. διαφήμιση στον σχολικό χώρο; Είναι κάτι τέτοιο θεμιτό;
  • Οι ανάγκες στη σύγχρονη εκπαίδευση είναι οπωσδήποτε μεγαλύτερες σε σχέση με το παρελθόν. Το Υπουργείο πρέπει να απαιτήσει από την κυβέρνηση και να εξασφαλίσει μεγαλύτερα ποσά για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών. Επίσης, η διαδικασία χρηματοδότησης πρέπει να γίνει πιο ευέλικτη, ώστε οι ανάγκες να καλύπτονται γρήγορα.
  • Η έγκαιρη κάλυψη των αναγκών είναι υπόθεση καλού προγραμματισμού: οι διευθυντές οφείλουν να προνοούν και να καταρτίζουν χρονοδιαγράμματα, ώστε να μην βρίσκονται ακάλυπτα τα σχολεία.
  • Στις δύσκολες οικονομικές καταστάσεις δεν χρειάζονται πολυτέλειες, παρά οι απαραίτητες κρατικές δαπάνες για την Παιδεία.
  • Οι ιδιωτικές χορηγίες και τα οργανωμένα συμφέροντα θα προσπαθήσουν να επηρεάσουν τα εκπαιδευτικά πράγματα προς όφελός τους: διάθεση συγκεκριμένων προϊόντων στα κυλικεία, πωλητήρια στο σχολείο, επέμβαση στα σχολικά προγράμματα (π.χ. εκδοτικοί οίκοι χρηματοδοτούν σχολεία, αλλά ζητούν να προβάλλονται οι εκδόσεις τους στη σχολική βιβλιοθήκη, να αξιοποιούνται τα βιβλία τους σε πρότζεκτ ή τα βοηθήματά τους στα μαθήματα· η χρηματοδότηση σχολείων από κάποιους ξενοδόχους μπορεί να υποχρεώσει τα σχολεία αυτά να διαμένουν στα καταλύματά τους). 


2ος γύρος

Θέμα: Οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες πρέπει να λογοκρίνουν τα προγράμματα των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών


Λόγος


Ορισμός: κρατικές υπηρεσίες, λογοκρίνω, πρόγραμμα, τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί


Άξονες επιχειρηματολογίας


  • Σαφώς πρέπει να υπάρχει λογοκρισία, για να προστατεύονται οι πολίτες (και ιδίως τα μικρά παιδιά) από ακατάλληλες ή χαμηλού επιπέδου εκπομπές, όπως προγράμματα που εξευτελίζουν ιδιώτες ή δημόσια πρόσωπα (π.χ. φάρσες) ή εκπομπές δήθεν κοινωνικού περιεχομένου, στις οποίες αφελείς συμπολίτες μας εκμυστηρεύονται εντελώς προσωπικά τους προβλήματα ευελπιστώντας ότι θα βρουν (;) κάποια λύση ή ηθοποιοί –επί πληρωμή βεβαίως- υποκρίνονται ότι αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες ση ζωή τους.
  • Η αντικειμενικότητα και η αξιοπιστία των εκπομπών πρέπει να ελέγχονται: τι θα γίνει αν μια εκπομπή μεταδίδει παραπλανητικές ή ψευδείς πληροφορίες για κάποιο θέμα ή πρόσωπο; Ποιος θα πάρει την ευθύνη και θα αποκαταστήσει τη φήμη του θιγμένου προσώπου; Ποιος θα προστατέψει τον πολίτη από την παραπληροφόρηση;
  • Με τη λογοκρισία θα αναγκαστούν οι σταθμοί να προβάλλουν ποιοτικότερο πρόγραμμα (εκπαιδευτικό, καλλιτεχνικό, επιστημονικό κλπ.) και όχι εκπομπές που μας καλούν να κοιτάξουμε από την κλειδαρότρυπα τη ζωή συμπολιτών μας.
  • Χωρίς λογοκρισία ισχυρά πρόσωπα θα μονοπωλούν τον τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό χρόνο: όσοι (πολιτικοί, επιχειρηματίες, γνωστοί καλλιτέχνες κλπ.) έχουν γνωριμίες, συγγένειες, προσβάσεις ή απλώς πληρώνουν θα εμφανίζονται και θα δημοσιοποιούν τις απόψεις τους χωρίς ουσιαστικό αντίλογο. Αυτό όμως συνιστά μονόπλευρη ενημέρωση και βασικά παραπλάνηση της κοινής γνώμης.


Αντίλογος


Γενική θέση: οι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί οφείλουν να καταρτίζουν ελεύθερα το πρόγραμμά τους χωρίς επεμβάσεις


  • Είναι βασικό δικαίωμα των ΜΜΕ η ελευθερία κινήσεων στην επιλογή του περιεχομένου των προγραμμάτων τους. Ζούμε σε μια ανοιχτή και δημοκρατική κοινωνία και ο πλουραλισμός είναι απαραίτητος. Άλλωστε, οι σταθμοί κρίνονται από την κοινή γνώμη για το περιεχόμενο των εκπομπών τους. Ας αποφασίσει ο πολίτης τι θέλει να παρακολουθήσει.
  • Η λογοκρισία θα οδηγήσει στην ομοιομορφία και θα καταργήσει την ποικιλία των προγραμμάτων. Όλοι θα προσπαθούν να εναρμονιστούν με το κλίμα που αναπόφευκτα θα προσπαθήσουν να επιβάλλουν οι υπηρεσίες και οι επιτροπές λογοκρισίας.
  • Η αντικειμενικότητα των σταθμών είναι βέβαια ένα ζήτημα προς συζήτηση. Όμως, ποιος θα εξασφαλίσει την αντικειμενικότητα των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών; Αν οι υπηρεσίες και οι επιτροπές αυτές πιέζουν ή -ακόμα χειρότερα- εκβιάζουν τους σταθμούς να προβάλλουν συγκεκριμένες απόψεις (π.χ. κυβερνητικές), δεν καταλήγουμε στην παραπληροφόρηση των πολιτών;
  • Η λογοκρισία θα καταστήσει τα ΜΜΕ όργανα των κυβερνητικών επιδιώξεων. Ουσιαστικά, θα αναπαράγονται οι κυβερνητικές απόψεις χωρίς δυνατότητα προβολής αντιλόγου.


Δεν υπάρχουν σχόλια: