Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου (9) – Ενότητα 9η

 

Χάλκινη ενεπίγραφη πλάκα από το ιερό του Διός στην Ολυμπία (300-250 π.Χ.). Φέρει τιμητικό ψήφισμα των Ηλείων για τον Τενέδιο ολυμπιονίκη Δημοκράτη γραμμένο στην ηλειακή διάλεκτο (πηγή: Πυξίς, Ψηφιακή Αρχαιοθήκη)

 

Ενότητα 9η Η Καλλιπάτειρα

 

Συμπληρωματικό υλικό για τον συγγραφέα και το έργο του

Ενδείξεις για τον βίο του Παυσανία υπάρχουν μέσα στο έργο του, αλλά γενικά δεν υ­πάρχουν εξωτερικές μαρτυρίες από την αρχαιότητα, κι έτσι δε γνωρίζουμε σχεδόν τίποτε για τη ζωή του. Έζησε τον 2ο αι. μ.Χ. και ο ίδιος αναφέρει (5.13.7) ως τόπο διαμονής του την πε­ριοχή του Σιπύλου στη Μ. Ασία. Η γέννηση του τοποθετείται την εποχή του Τραϊανού, γύρω στο 110 μ.Χ.

Βιβλίο του καθηγητή, σελ.66

 

Αρχαίο κείμενο

Μετάφραση

Κα­τὰ δὲ τὴν ἐς Ὀ­λυμ­πί­αν ὁ­δόν

Στην οδό που οδηγεί στην Ολυμπία

ὄ­ρος ἔ­στιν ἀ­πό­το­μον πέ­τραις ὑ­ψη­λαῖς,

υπάρχει ένα απόκρημνο βουνό με ψηλούς βράχους,

κα­λού­με­νον Τυ­παῖ­ον.

που ονομάζεται Τυπαίο.

Κα­τὰ τού­του ἐ­στὶν νό­μος Ἠ­λεί­οις ὠ­θεῖν τάς γυ­ναῖκας,

Υπάρχει νόμος στους Ηλείους να πετούν τις γυναίκες σε αυτό,

ἢν φω­ρα­θῶ­σιν ἐλ­θοῦ­σαι ἐς τὸν ἀ­γῶ­να τὸν Ὀ­λυμ­πι­κὸν

αν συλληφθούν επ’ αυτοφώρω να έχουν έρθει στον χώρο της Ολυμπίας

ἢ καὶ ὅ­λως δι­α­βᾶ­σαι τὸν Ἀλ­φει­όν ἐν ταῖς ἀ­πει­ρη­μέ­ναις ἡ­μέ­ραις σφί­σιν.

ή, γενικά, να έχουν περάσει τον Αλφειό κατά τις απαγορευμένες γι’ αυτές μέρες.

Οὐ μὴν οὐ­δὲ λέ­γου­σιν ἁ­λῶ­ναι οὐ­δε­μί­αν,

Ούτε και λένε ότι πιάστηκε καμιά

ὅ­τι μὴ Καλ­λι­πά­τει­ραν μό­νην,

παρά μόνο η Καλλιπάτειρα,

ἥ καὶ Φε­ρε­νί­κη κα­λεῖ­ται ὑ­πὸ τι­νων.

η οποία ονομάζεται και Φερενίκη από μερικούς.

Αὕ­τη προ­α­πο­θα­νόν­τος αὐ­τῇ τοῦ ἀν­δρός,

Αυτή, επειδή είχε πεθάνει νωρίτερα ο σύζυγός της,

ἐ­ξει­κά­σα­σα αὑ­τὴν τὰ πάν­τα ἀν­δρὶ γυ­μνα­στῇ,

αφού μεταμφιέστηκε πλήρως σε προπονητή,

ἤ­γα­γεν ἐς Ὀ­λυμ­πί­αν τὸν υἱ­ὸν μα­χού­με­νον·

έφερε στην Ολυμπία το γιο της για να αγωνιστεί·

νι­κῶν­τος δὲ τοῦ Πει­σι­ρό­δου,

μόλις νίκησε ο Πεισίροδος

τὸ ἔ­ρυ­μα ἐν ᾧ τοὺς γυ­μνα­στὰς ἔ­χου­σιν ἀ­πει­λημ­μέ­νους,

το φράκτη με τον οποίο έχουν τους προπονητές περιορισμένους

τοῦ­το ὑ­περ­πη­δῶ­σα ἡ Καλ­λι­πά­τει­ρα ἐ­γυ­μνώ­θη.

καθώς τον πηδούσε η Καλλιπάτειρα έμεινε γυμνή.

Φω­ρα­θεί­σης δὲ ὅ­τι εἴ­η γυ­νή,

Αν και αποκαλύφθηκε ότι ήταν γυναίκα,

ἀ­φι­ᾶ­σιν ταύ­την ἀ­ζή­μι­ον

την άφησαν ατιμώρητη,

νέ­μον­τες αἰ­δῶ καὶ τῷ πα­τρὶ καὶ ἀ­δελ­φοῖς αὐ­τῆς καὶ τῷ παι­δὶ

αποδίδοντας σεβασμό και στον πατέρα της και στα αδέλφια της και στο γιο της

– Ὀ­λυμ­πι­καὶ νῖ­και ὑ­πῆρ­χον δὴ ἅ­πα­σιν αὐ­τοῖς -

-γιατί είχαν νικήσει όλοι στους Ολυμπιακούς Αγώνες-

ἐ­ποί­η­σαν δὲ νό­μον ἐς τὸ ἔ­πει­τα ἐ­πὶ τοῖς γυ­μνα­σταῖς

θεσμοθέτησαν όμως νόμο για τους προπονητές στο εξής

ἐ­σέρ­χε­σθαι γυ­μνοὺς σφᾶς ἐς τὸν ἀ­γῶ­να.

να μπαίνουν γυμνοί στους αγώνες.

 Παυ­σα­νί­ας, Ἑλ­λά­δος Πε­ρι­ή­γη­σις 5.6.7-8 (δι­α­σκευ­ὴ)

 

Συμπληρωματικά σχόλια για το κείμενο της Ενότητας

Ο Παυσανίας ταξίδεψε πολύ και εφάρμοσε τη μέθοδο της αυτοψίας. Σκοπός του ήταν να περιγράψει «πάντα τά Ἑλληνικά» στο ογκώδες έργο του με τίτλο Ἑλλάδος Περιήγησις (δέ­κα βιβλία), περιλαμβάνοντας σε αυτό τόπους, οικοδομήματα και έργα τέχνης και πραγμα­τοποιώντας, κατά την ηροδότεια τεχνική, πολλές παρεκβάσεις, ιστορικές, μυθολογικές, γε­ωγραφικές και αρχαιολογικές.

Βιβλίο του καθηγητή, σελ.66

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: