πηγή: Φωτόδεντρο, ψηφιακά βιβλία |
Για την εξεταστέα ύλη δείτε το ΦΕΚ Β΄ 4289/22-7-2024 εδώ (σελ.7). Οδηγίες διδασκαλίας θα βρείτε στη σχετική εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ (σελ.17).
Ορίζουμε την εξεταστέα ύλη για το έτος 2025 για τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποφοίτων Γ΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου ως εξής:
ΛΑΤΙΝΙΚΑ
Εισαγωγή
Από το σχολικό βιβλίο Μ. Πασχάλης, Γ. Σαββαντίδης (Εισαγωγή: Δ. Ζ. Νικήτας), Λατινικά τ. Α΄, Υ.ΠΑΙ.Θ./Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»:
- Λατινική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Η λατινική γλώσσα, Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας.
- Η εξέλιξη της ρωμαϊκής λογοτεχνίας: Κλασική εποχή: α. Οι χρόνοι του Κικέρωνα, β. Αυγούστειοι χρόνοι.
Κείμενα
- Από το σχολικό βιβλίο Μ. Πασχάλης, Γ. Σαββαντίδης, Λατινικά τ. Α΄: Μαθήματα XVI-XX
- Από το σχολικό βιβλίο: Μ. Πασχάλης, Γ. Σαββαντίδης, Λατινικά τ. Β΄: Μαθήματα XXI-L,
και αξιοποιείται το βιβλίο αναφοράς: Α. Τζάρτζανος, Λατινική Γραμματική, Υ.ΠΑΙ.Θ./Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»
Γραμματική – Συντακτικό
Ι. Η ύλη που έχει διδαχθεί στη Β΄ ΓΕΛ.
ΙΙ. Η ύλη Γ΄ ΓΕΛ.:
16 |
Η οριστική του παθητικού ενεστώτα της γ΄ συζυγίας Το απαρέμφατο του παθητικού ενεστώτα της γ΄ συζυγίας Τα αποθετικά ρήματα της γ΄ συζυγίας Η οριστική του παθητικού μέλλοντα της γ΄ και δ΄ συζυγίας Το ρήμα fio |
17 |
Η οριστική του παθητικού παρατατικού και των αποθετικών ρημάτων Η μετοχή του παθητικού παρακειμένου Τα σύνθετα του do Το εξωτερικό και το εσωτερικό αναγκαστικό αίτιο |
18 |
Το απαρέμφατο του ενεργητικού παρακειμένου Η αόριστη αντωνυμία quidam, quaedam, quiddam (ουσιαστική) και
quoddam (επιθετική) Το ειδικό απαρέμφατο Το ουσιαστικό bos |
19 |
Οι συντελεσμένοι χρόνοι της παθητικής φωνής Το απαρέμφατο του παθητικού παρακειμένου Ο υπερθετικός των επιθέτων Η γενική και η αφαιρετική της ιδιότητας Η απόλυτη αφαιρετική Τα ρήματα cado και caedo και τα σύνθετά τους |
20 |
Η μετοχή του ενεστώτα Η μετοχή του ενεστώτα των αποθετικών ρημάτων Η μετοχή του μέλλοντα Η μετοχή του μέλλοντα των αποθετικών ρημάτων Η χρήση της μετοχής Η ενεργητική περιφραστική συζυγία Το απαρέμφατο του μέλλοντα Η έκφραση est mihi nomen Ο σύνδεσμος dum + οριστ. του ενεστώτα |
21 |
Η απόλυτη αφαιρετική |
22 |
Η υποτακτική του ενεργητικού ενεστώτα Η υποτακτική του παθητικού ενεστώτα Η χρήση της υποτακτικής |
23 |
Η υποτακτική του ενεργητικού και παθητικού παρατατικού Η χρήση της υποτακτικής Η ακολουθία των χρόνων |
24 |
Η υποτακτική του ενεργητικού παρακειμένου Η υποτακτική του παθητικού παρακειμένου Η υποτακτική του ενεργητικού υπερσυντελίκου Η υποτακτική του παθητικού υπερσυντελίκου Η ακολουθία των χρόνων Ο ιστορικός και ο χρονικός cum Προτάσεις ουσιαστικές με το quod |
25 |
Η προστακτική του ενεργητικού ενεστώτα Η προστακτική του ενεργητικού μέλλοντα Η προστακτική του παθητικού ενεστώτα και μέλλοντα Η απαγόρευση Παρατηρήσεις για τη χρήση της προστακτικής Ο προσδιορισμός του χρόνου |
26 |
Τα παραθετικά των επιθέτων Ο υπερθετικός των επιθέτων σε -er και-lis Περιφραστικός σχηματισμός των παραθετικών Ο σχηματισμός των επιρρημάτων Τα παραθετικά των επιρρημάτων Ο β΄ όρος της σύγκρισης |
27 |
«Ανώμαλα» παραθετικά Οι εκφράσεις maior natu και minor natu Παρατηρήσεις για τη χρήση του συγκριτικού (απόλυτη σύγκριση). Η απουσία της οριστικής στον πλάγιο λόγο |
28 |
Ο προσδιορισμός του τόπου Ο προσδιορισμός του χρόνου Το ρήμα eo, ii(ivi), itum,ire |
29 |
Οι χρήσεις της γενικής |
30 |
Οι χρήσεις της δοτικής |
31 |
Οι χρήσεις της αφαιρετικής |
32 |
Το γερούνδιο |
33 |
Το γερουνδιακό Η παθητική περιφραστική συζυγία Το ποιητικό αίτιο του γερουνδιακού |
34 |
Το σουπίνο Ο προσδιορισμός του σκοπού |
35 |
Οι αιτιολογικές προτάσεις |
36 |
Οι τελικές προτάσεις Ο προσδιορισμός του σκοπού |
37 |
Οι επιρρηματικές συμπερασματικές προτάσεις |
38 |
Οι χρονικές προτάσεις Χρήσεις του συνδέσμου cum |
39 |
Οι υποθετικοί λόγοι |
40 |
Οι εναντιωματικές προτάσεις Οι παραχωρητικές προτάσεις |
41 |
Οι παραβολικές προτάσεις Οι υποθετικές παραβολικές προτάσεις |
42 |
Οι αναφορικές προτάσεις |
43 |
Οι ευθείες ερωτήσεις |
44 |
Οι πλάγιες ερωτήσεις |
45 |
Οι βουλητικές προτάσεις |
46 |
Οι ουσιαστικές συμπερασματικές προτάσεις |
47 |
Οι ενδοιαστικές προτάσεις και οι ουσιαστικές προτάσεις που
εισάγονται με το quominus, το ne και το quin. Ακολουθία των χρόνων Ανακεφαλαίωση των χρήσεων του συνδέσμου ut |
48 |
Ο πλάγιος λόγος |
49 |
Η γερουνδιακή έλξη και ο προσδιορισμός του σκοπού |
50 |
Τα αντωνυμικά επίθετα |
♦
Τρόπος εξέτασης
Απόφαση 104182/Δ2/29-08-2022 (ΦΕΚ 4678/Β΄/05-09-2022) του Υπουργείου Παιδείας [βρείτε το ΦΕΚ στην ιστοσελίδα της ΔΔΕ Φλώρινας, σελ.8 (ενημέρωση: Σεπτέμβριος 2022)].
Για την εξέταση στο μάθημα των Λατινικών της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ τάξης Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου δίνεται στους/στις μαθητές/-ήτριες διδαγμένο κείμενο δεκατεσσάρων έως δεκαέξι (14-16) στίχων από ένα ή περισσότερα κείμενα και ζητείται από αυτούς/ές:
α) να μεταφράσουν από αυτό στη Νέα Ελληνική δέκα έως δώδεκα (10-12) στίχους (20 μονάδες)
β) να απαντήσουν στις εξής παρατηρήσεις (σύνολο 80 μονάδες):
- μία (1) παρατήρηση ανοικτού ή κλειστού τύπου από την Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου των Μ. Πασχάλη, Γ. Σαββαντίδη, Λατινικά τ. Α’ (10 μονάδες),
- μία (1) παρατήρηση ετυμολογική: Συσχέτιση λέξεων της Λατινικής με λέξεις που χρησιμοποιούνται στη Νέα Ελληνική (10 μονάδες),
- δύο (2) παρατηρήσεις Γραμματικής (30 μονάδες),
- δύο (2) παρατηρήσεις Συντακτικού (30 μονάδες).
Καθεμία από τις παρατηρήσεις Γραμματικής και Συντακτικού μπορεί να αναλύεται σε δύο (2) υποερωτήματα.
Από την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας λαμβάνονται με κλήρωση το κείμενο και, μαζί με αυτό, το οριζόμενο προς μετάφραση τμήμα του, καθώς και οι δύο (2) παρατηρήσεις Γραμματικής, καθεμία από τις οποίες μπορεί να αναλύεται σε δύο (2) υποερωτήματα. Οι υπόλοιπες παρατηρήσεις ορίζονται από τους/τις διδάσκοντες/-ουσες το μάθημα.
❦
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου