Θεατρικές μάσκες, μια για τραγωδία και μια για κωμωδία. Ρωμαϊκό ψηφιδωτό, από τα Λουτρά του Δέκιου στον Αβεντίνο Λόφο, 2ος αι. μ.Χ. πηγή: Βικιπαίδεια. |
Λατινική γλώσσα και λογοτεχνία
Η λατινική γλώσσα
§1 Ποιοι μιλούσαν τα λατινικά;
Η ινδοευρωπαϊκή γλωσσική οικογένεια.
Γιατί επεκτάθηκε η χρήση της λατινικής σ' όλη την ιταλική χερσόνησο;
§2 Οι τρεις ομοιότητες λατινικής και ελληνικής.
Το πρώτο μεγάλο δάνειο των Ρωμαίων από τους Έλληνες.
§3 Ο αρχικός χαρακτήρας της λατινικής.
Η ιστορική «συνάντηση» των Ρωμαίων με τους Έλληνες.
Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
- Η σχέση ρωμαϊκής και αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας.
- Η «γενέθλιος» χρονολογία και οι ρίζες της ρωμαϊκής λογοτεχνίας: ποια είναι και ποιος ευθύνεται για τη γέννηση;
Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
Η περιγραφική και η ιστορική διαίρεση.
Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
- Στενή σχέση με την ελληνική γλώσσα και γραμματεία.
- Το ιδανικό της κατοχής των δύο γλωσσών και λογοτεχνιών (utriusque linguae peritia).
- Τα ελληνικά πρότυπα των Ρωμαίων λογοτεχνών.
- Δημιουργική πρόσληψη (imitatio) και ανταγωνισμός (aemulatio).
- Η ανάμειξη χρονικά διαφορετικών προτύπων: οι Ρωμαίοι μιμούνται ταυτόχρονα ελληνιστικά, κλασικά και αρχαϊκά ελληνικά πρότυπα.
- Η ιδιόρρυθμη εξέλιξη των λογοτεχνικών ειδών: η περίπτωση της κωμωδίας και του έπους.
- Η αλλοίωση ή η μεταμόρφωση ελληνικών λογοτεχνικών ειδών ή η παραγωγή νέων ειδών.
- Η προοδευτική εξειδίκευση του Ρωμαίου λογοτέχνη σε στενότερο ειδολογικό εύρος.
- Η ώριμη ρωμαϊκή λογοτεχνία εκφράζει τις αξίες (πάτρια ήθη, ρωμαϊκή πολιτεία, θρησκεία, οικογένεια) και τις αρετές (ανδρεία, πίστη, επιείκεια, σοφία, σοβαρότητα, κύρος) της ρωμαϊκής κοινωνίας.
Κλασική εποχή
§1 Η φάση της υψηλής δημιουργίας και της καλλιτεχνικής εκλέπτυνσης.
Επιδιώξεις: αρμονική σύζευξη μορφής και περιεχομένου, πλασματικού και πραγματικού, καθώς και εξειδίκευση και βάθος.
Οι Ρωμαίοι καλλιτέχνες τολμούν να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά κορυφαίους Έλληνες.
§2-3 Μετά το 90 π.Χ. εμφανίζονται συγγραφείς που μπορούν να χαρακτηριστούν «κλασικοί».
Οι δύο περίοδοι της κλασικής εποχής (χοντρικά δύο πενηνταετίες): (α) περίπου ως το 40 π.Χ. ανθεί κυρίως η πεζογραφία με κύριο εκπρόσωπο τον Κικέρωνα (ρήτορα, φιλόσοφο και πολιτικό)· (β) ως το 14 μ.Χ. («αυγούστειοι χρόνοι») καλλιεργείται κυρίως η υψηλή ποίηση.
§4 Το «κίνημα των Νεωτέρων»: από ποιον ποιητή επηρεάστηκαν οι «νεωτερικοί» ποιητές, ποια τα χαρακτηριστικά και τα είδη των ποιημάτων τους;
Σημείωση: στις επόμενες υποενότητες αναφέρονται πολλά ονόματα Ρωμαίων συγγραφέων. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε για καθέναν: (α) την εποχή στην οποία εντάσσεται, (β) αν είναι ποιητής ή πεζογράφος και το λογοτεχνικό είδος το οποίο καλλιέργησε και (γ) τίτλους έργων και περιεχόμενο. Ακολουθεί ένα συνοπτικό σχεδιάγραμμα:
Κλασική εποχή (περίπου 90 π.Χ. – 14 μ.Χ.)
|
|||||
Οι
χρόνοι του Κικέρωνα (90 - 40 π.Χ.)
|
Αυγούστειοι
χρόνοι (40 π.Χ. - 14 μ.Χ.) |
||||
πεζογραφία |
- Κικέρων - Βάρρων |
ποίηση |
-
Βεργίλιος -
Οράτιος |
||
- Καίσαρ - Νέπως - Σαλλούστιος |
οι ιστορικοί |
- Τίβουλλος - Προπέρτιος - Οβίδιος |
οι ελεγειακοί |
||
ποίηση |
-
Κάτουλλος - Λουκρήτιος - Βάρρων |
πεζογραφία |
- Τίτος
Λίβιος -
Βιτρούβιος |
α. Οι χρόνοι του Κικέρωνα
Οι τάσεις της λογοτεχνίας μέχρι τη δολοφονία του Ιουλίου Καίσαρα (44 π.Χ.):
(α) ενδιαφέρον για τη ρωμαϊκή ιστορία και τον ρωμαϊκό πολιτισμό· κυριαρχεί η ρητορική, που είναι επηρεασμένη από τους αττικούς ρήτορες,
(β) φιλοσοφικές αναζητήσεις.
Πεζογραφία
§1 Μάρκος Τύλλιος Κικέρων: ιδιότητες, περιεχόμενο των λόγων του (πόσους περίπου έγραψε;) και υφολογικά χαρακτηριστικά.
§2-4 Άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς:
- Βάρρων ο Ρεατίνος: λόγιος με ευρύτατα ενδιαφέροντα και τεράστιο έργο («ο πιο καλλιεργημένος ανάμεσα στους Ρωμαίους»). Στο τέλος της ενότητας αναφέρεται και το ποίημά του Μενίππειες σάτιρες.
- Γάιος Ιούλιος Καίσαρ: στρατηγός και πολιτικός, διακρίθηκε στη συγγραφή απομνημονευμάτων.
- Κορνήλιος Νέπως: βιογράφος Ελλήνων και Ρωμαίων.
- Σαλλούστιος Κρίσπος: διακρίθηκε στην ιστορική μονογραφία (ο «πρώτος στη ρωμαϊκή ιστορία»).
Ποίηση
- Βαλέριος Κάτουλλος: γράφει λυρικά ποιήματα και επιγράμματα. Ποια η πηγή της έμπνευσής του;
- Λουκρήτιος: τίτλος και περιεχόμενο του φιλοσοφικού του έπους.
- Βάρρων: ο τίτλος και ο χαρακτήρας του έργου του.
β. Αυγούστειοι χρόνοι
Βασικά χαρακτηριστικά:
- Οι κορυφαίοι δημιουργοί υποστηρίζονται οικονομικά από τον Οκταβιανό Αύγουστο και τον Μαικήνα («πατρωνεία»), αλλά οφείλουν να προωθούν το πολιτικό πρόγραμμα του Αυγούστου.
- Στόχοι Αυγούστου: (α) επιστροφή στα πατροπαράδοτα ήθη και έθιμα και (β) ανασυγκρότηση του κράτους.
- Απουσιάζει η ρητορική, άρα έχει περιοριστεί η ελευθερία του λόγου.
Ποίηση
Ξεχωρίζει η ποιητική δημιουργία και ακολουθεί ο πεζός λόγος.
- Βεργίλιος (γράφει έπη και ποιμενικό ειδύλλιο)
- Αινειάδα· τα εθνικό έπος των Ρωμαίων. Ποιο το περιεχόμενό της;
- Εκλογές (Eclogae) και Γεωργικά (Georgica).
- Οράτιος (λυρικός ποιητής)
- Επωδοί (Epodi).
- Ωδές (Carmina).
- Sermones: σατιρικό έργο.
- Ευρετής της ποιητικής επιστολής (Epistulae· διάσημη είναι η τεχνοκριτική επιστολή με τίτλο Ποιητική τέχνη: Ars poetica).
- Ύμνος της Εκατονταετίας (Carmen saeculare): του ανατέθηκε από τον Αύγουστο.
Οι σπουδαίοι ελεγειακοί
- Τίβουλλος (εμπνέεται από τη Δηλία και τη Νέμεση).
- Προπέρτιος (εμπνέεται από την Κυνθία).
- Οβίδιος (εμπνέεται από την Κόριννα). Επινόησε και καλλιέργησε νέα ποιητικά είδη:
- Heroides (Ηρωίδες: πλαστή ποιητική μυθολογική επιστολή),
- Medicamina faciei (Καλλυντικά του προσώπου: καλλωπιστικό έπος),
- Fasti («αιτιολογικό» εορτολόγιο),
- Ποίηση της εξορίας (Θλιβερά: Tristia και Επιστολές από τον Πόντο: Epistulae ex Ponto),
- Metamorphoseon libri (Μεταμορφώσεις): ποιο το περιεχόμενο του έργου και πού οφείλει το όνομά του;
Πεζογραφία
- Τίτος Λίβιος, Ab urbe condita: ποιο το περιεχόμενο του έργου;
- Βιτρούβιος, De architectura (Για την αρχιτεκτονική).
♦
Δείγματα θεμάτων πανελλαδικών εξετάσεων
2023
Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση το περιεχόμενό τους ως Σωστές (Σ) ή Λανθασμένες (Λ):
- Η λατινική γλώσσα έχει καταγωγή από την ινδοευρωπαϊκή ομάδα γλωσσών.
- Ο Κικέρων διακρίνεται κυρίως για το ποιητικό του έργο.
- Ο Ιούλιος Καίσαρ διέπρεψε στο είδος των απομνημονευμάτων με ιστορικό περιεχόμενο.
- Ο Τίτος Λίβιος θεωρείται ο ευρετής του είδους της ποιητικής επιστολής.
- Ο Βιτρούβιος είναι ο συγγραφέας του έργου «Για τη φύση των πραγμάτων» (De rerum natura).
Μονάδες 10
2023 επαναληπτικές
Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση το περιεχόμενό τους ως Σωστές (Σ) ή Λανθασμένες (Λ):
- Το πρώτο μεγάλο δάνειο των Ρωμαίων από τους Έλληνες ήταν το αλφάβητό τους.
- Ο Λίβιος Ανδρόνικος μετέφρασε στα λατινικά την Ιλιάδα του Ομήρου.
- Η σχέση του Ρωμαίου λογοτέχνη με το ελληνικό πρότυπο είναι η δημιουργική πρόσληψη («imitatio») και ο ανταγωνισμός («aemulatio»).
- Τα Γεωργικά (Georgica) είναι έργο του Κόιντου Οράτιου Φλάκκου.
- Ο Προπέρτιος επινόησε και καλλιέργησε την ποίηση της εξορίας.
2022
Να αντιστοιχίσετε κάθε συγγραφέα της Στήλης Α με το γραμματειακό είδος της Στήλης Β, το οποίο υπηρετεί (δύο στοιχεία της Στήλης Β περισσεύουν).
Στήλη Α | Στήλη Β |
1. Βιργίλιος | α. Απομνημονεύματα |
2. Ιούλιος Καίσαρας | β. Λυρική ποίηση |
3. Σενέκας | γ. Επική ποίηση |
4. Οράτιος | δ. Φιλοσοφία |
5. Κορνήλιος Νέπως | ε. Ιστορική βιογραφία |
στ. Μυθιστόρημα | |
ζ. Επίγραμμα |
[σημείωση: Ο Σενέκας εντάσσεται στη μετακλασική εποχή, η οποία το 2022 ήταν εντός ύλης.]
2022 επαναληπτικές
Για καθεμιά από τις προτάσεις της Στήλης Α να καταγράψετε το γράμμα της Στήλης Β που αντιστοιχεί στην ορθή απάντηση.
Στήλη Α | Στήλη Β |
1. «Γενέθλιος» χρονολογία της ρωμαϊκής λογοτεχνίας θεωρείται το έτος | α. 240 π.Χ. β. 100 π.Χ. γ. 31 π.Χ. |
2. Οι Ρωμαίοι ανοίγουν έναν δημιουργικό διάλογο με τα ελληνικά πρότυπα μέσω της πρόσληψης και του | α. εγκυκλοπαιδισμού. β. αρχαϊσμού. γ. ανταγωνισμού. |
3. Το πρώτο λογοτεχνικό είδος που ωριμάζει στη Ρώμη είναι
| α. το έπος. β. η ελεγεία. γ. η κωμωδία. |
4. Από τους παρακάτω λογοτέχνες με την ελεγειακή ποίηση δεν ασχολήθηκε | α. ο Τίβουλλος. β. ο Βεργίλιος. γ. ο Προπέρτιος. |
5. Το έπος Μεταμορφώσεις συνέγραψε ο Ρωμαίος ποιητής | α. Οβίδιος. β. Κάτουλλος. γ. Οράτιος. |
Θέλω κι άλλο!
Δοκιμάστε τις γνώσεις σας με διαδραστικές ασκήσεις κλειστού τύπου στον ιστότοπο study4exams.gr.
❦
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου