Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

Επιχειρηματολογία, 3η συνάντηση (29/1/2019): πρόσφυγες, μετανάστες


Στην 3η μας συνάντηση οι ομάδες συζήτησαν το παρακάτω θέμα:

Η Ελλάδα πρέπει να κλείσει τα σύνορα σε πρόσφυγες και μετανάστες

Το ζήτημα είναι στην επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια και απασχολεί την κοινή γνώμη όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν είτε για να υποστηρίξει κανείς είτε για να απορρίψει την πρόταση. Στον αγώνα ακούστηκαν μερικά σημαντικά επιχειρήματα και από τις δύο πλευρές και, αν είχαμε περισσότερο χρόνο, η συζήτηση θα γινόταν ακόμη πιο ενδιαφέρουσα. Στους παρακάτω πίνακες προσπάθησα να αποδώσω τα κυριότερα ζητήματα που έθιξαν οι ομιλητές των ομάδων. 

Τα επιχειρήματα δηλώνονται με αριθμούς μέσα σε αγκύλες [], ενώ η αντίκρουση των επιχειρημάτων δηλώνεται με αριθμούς μέσα σε παρενθέσεις (). 

Λόγος
Αντίλογος
1ος λόγου

Επιχειρηματολογία
[1] Η χώρα μας πρέπει να κλείσει τα σύνορα, γιατί η αθρόα εισροή προσφύγων και μεταναστών θα οδηγήσει σε αλλοίωση τον νεοελληνικό πολιτισμό. Οι άνθρωποι αυτοί φέρνουν τα δικά τους ήθη και έθιμα, τα οποία μοιραία θα διαδοθούν και θα αλλάξουν την ελληνική κουλτούρα.  

Στο σημείο αυτό ο ομιλητής του λόγου δέχθηκε ερώτηση (φαίνεται δίπλα) και απάντησε ότι θεωρητικά υπάρχει δυνατότητα επιλογής, αλλά πρακτικά είναι αναπόφευκτη η υιοθέτηση ηθών και εθίμων ξένων προς την κουλτούρα μας. 

[2] Μαζί με τους ανθρώπους που έρχονται στη χώρα προς αναζήτηση καλύτερης τύχης μπαίνουν και διάφορα ύποπτα και κακοποιά στοιχεία, όπως πράκτορες, εξτρεμιστές και τζιχαντιστές, οι οποίοι θα χρησιμοποιήσουν την επικράτειά μας ως βάση για εγκληματικές ενέργειες.














Ερώτηση: η ελληνική κοινωνία δεν επιλέγει τι διαλέγει; Δεν είναι υποχρεωτικό να υιοθετήσει έθιμα ξένων λαών.


 Αντίκρουση
(1) Ο ελληνικός πολιτισμός δεν κινδυνεύει από ξένες επιρροές. Άλλωστε, οι αιώνες της Τουρκοκρατίας δεν αλλοίωσαν τη φυσιογνωμία του ελληνικού λαού· θα το κάνουν κάποιες χιλιάδες άνθρωποι, που θα εγκαταλείψουν σύντομα τη χώρα -τουλάχιστον οι περισσότεροι από αυτούς;
(2) Η είσοδος ακραίων στοιχείων μαζί με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες είναι πιθανή, αλλά με τους ανθρώπους που έχουν πραγματικά ανάγκη τι θα γίνει; Θα τους αφήσουμε στη μοίρα τους; 

Επιχειρηματολογία
[1] Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες αποτελούν εργατικό δυναμικό που θα αξιοποιηθεί από επιχειρήσεις της χώρας.
[2] Η γνωριμία με τους ανθρώπους αυτούς θα δώσει την ευκαιρία στους Έλληνες να γνωρίσουν τις χώρες τους και την κουλτούρα τους, με αποτέλεσμα να διευρυνθούν οι ορίζοντες της ελληνικής κοινωνίας.
[3] Είναι σημαντικό να βοηθηθούν οι άνθρωποι που ταλαιπωρούνται από τον πόλεμο: οι ίδιοι θα ξεφύγουν από τον κίνδυνο και θα προκόψουν στη χώρα μας, ενώ μέσω των σχέσεων που θα αναπτύξει η κοινωνίας μας μαζί τους θα καταπολεμηθεί ο ρατσισμός.
1ος αντιλόγου



Λόγος
Αντίλογος


























2ος λόγου
Αντίκρουση 1ου ομιλητή αντιλόγου
(1) Η πολιτισμική αλλοίωση δεν είναι απίθανη, όπως ισχυρίζεται ο αντίλογος, δεν είναι φαντασία: υπάρχει και απειλεί την κοινωνία μας.
(2) Είναι σωστό ότι πολλοί από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες πραγματικά χρειάζονται βοήθεια. Στην παρούσα συγκυρία όμως προτεραιότητα για την Ελλάδα είναι η προστασία των πολιτών της και η διαφύλαξη των συμφερόντων της.

Επιχειρηματολογία
[3] Η ανεργία στην Ελλάδα είναι υψηλή και με την εισροή μεταναστών αυξάνεται. Επίσης, αναγκαστικά πέφτουν τα μεροκάματα, γιατί οι μετανάστες λόγω της πιεστικής ανάγκης για χρήμα δουλεύουν με εξευτελιστικές αμοιβές.
[4] Σίγουρα κάποιοι από αυτούς δεν θα βρίσκουν δουλειές και θα αντιμετωπίσουν σοβαρότατα προβλήματα. Πώς θα τα λύσουν; Καταφεύγοντας στις ληστείες και στην παρανομία, γενικά.
[5] Υπάρχει το ενδεχόμενο να τους στέλνει η Τουρκία, για να προκαλέσει εσωτερικό πρόβλημα/αστάθεια στην Ελλάδα.



Ερώτηση: πιστεύετε πραγματικά ότι δεν υπάρχει πρόβλημα από την παρουσία  προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα;




















Αντίκρουση 2ου ομιλητή λόγου
(3) Δεν υπάρχει ουσιαστικά πρόβλημα εσωτερικό στην Ελλάδα. Η χώρα παρόλα τα προβλήματα έχει οργανωμένο κρατικό μηχανισμό, κοινωνικούς θεσμούς  και παραδόσεις. Δεν είναι δυνατόν να την επηρεάσουν μερικές χιλιάδες ταλαιπωρημένοι πρόσφυγες.

Στο σημείο αυτό ο ομιλητής του αντιλόγου δέχθηκε ερώτηση (φαίνεται δίπλα) και επανέλαβε ότι σήμερα με τις παρούσες συνθήκες δεν μπορούμε να μιλάμε για εσωτερικό πρόβλημα στη χώρα μας από την παρουσία προσφύγων και μεταναστών.

Επιχειρηματολογία
[4] Η πολυπολιτισμική κοινωνία, την οποία αναφέρουν κάποιοι ως απειλή, δεν έχει κάτι το απειλητικό, όταν η ενσωμάτωση ξένων ατόμων και συνηθειών γίνεται με κριτικό πνεύμα.
[5] Η διαδικασία αυτή παράλληλα βοηθά στην καταπολέμηση του ρατσισμού.


























2ος αντιλόγου






Λόγος
Αντίλογος
















3ος λόγου
Αντίκρουση 2ου ομιλητή αντιλόγου
(4) Η αφομοίωση δεν μπορεί να γίνει με κριτικό πνεύμα. Αναγκαστικά γίνεται άκριτα, ανεξέλεγκτα και φυσικά αυτό δημιουργεί κοινωνικό πρόβλημα: πολιτισμική αλλαγή.
(5) Η ενσωμάτωση προσφύγων και μεταναστών δεν θα περιορίσει τον ρατσισμό, αλλά μάλλον θα τον αυξήσει. Η αντίδραση για την παρουσία των ανθρώπων αυτών στην κοινωνία μας θα δημιουργήσει εντάσεις και πιθανόν ανεξέλεγκτες καταστάσεις.

Σύνοψη επιχειρηματολογίας
Τα σύνορα πρέπει να κλείσουν και η παρουσία προσφύγων και μεταναστών δεν πρέπει να επιτραπεί γιατί:
[1] η χώρα απειλείται από πολιτισμική αλλοίωση,
[2] θα αυξηθεί η εγκληματικότητα
[3] το βιοτικό επίπεδο του μέσου Έλληνα θα πέσει.













Αντίκρουση 3ου ομιλητή λόγου
(1) Πρόσφυγες και μετανάστες δεν έχουν κανένα σκοπό να αλλοιώσουν τη φυσιογνωμία της ελληνικής κοινωνίας· έχουν άλλα προβλήματα στο μυαλό τους!
(2) Πρόκειται για δύστυχους ανθρώπους που θέλουν να σωθούν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους από τον πόλεμο.

Σύνοψη επιχειρηματολογίας
Τα σύνορα δεν πρέπει να κλείσουν για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες γιατί:
[1] η επαφή και η επικοινωνία με ξένους δεν είναι κάτι κακό,
[2] είναι μια καλή ευκαιρία να καταρριφθούν στερεότυπα,
[3] η χώρα μας έχει υποχρέωση να στηρίξει ανθρώπους που βρίσκονται σε ανάγκη.















3ο αντιλόγου












Άλλα επιχειρήματα που προτάθηκαν από την πλευρά του αντιλόγου, αλλά δεν μπήκαν στη συζήτηση, γιατί δεν υπήρχε αρκετός χρόνος:

  • Ο σεβασμός του ξένου και η ζεστή φιλοξενία είναι μόνιμα χαρακτηριστικά του πολιτισμού της χώρας μας από την αρχαιότητα (π.χ. ομηρική φιλοξενία, Ξένιος Ζευς κλπ.). Δεν μπορούμε να καταργήσουμε αυτήν την ιδιαίτερη παράδοση του λαού μας.
  • Επίσης, η θρησκεία μας επιβάλλει τον σεβασμό της ανθρώπινης ζωής και τη συμπόνοια ("αγαπάτε αλλήλους").
  • Οφείλουμε να δείξουμε κατανόηση στον δράμα αυτών των ανθρώπων. Άλλωστε, κάποιοι από τους προγόνους μας υπήρξαν κάποτε πρόσφυγες, ενώ άλλοι συμπολίτες μας και παλιότερα και τώρα, στην εποχή της οικονομικής κρίσης, είναι μετανάστες.
  •  Η χώρα δεν απειλείται από το ρεύμα των προσφύγων και των μεταναστών: οι περισσότεροι από αυτούς θα διοχετευτούν στις ευρωπαϊκές χώρες -αυτό, άλλωστε, επιθυμούν και οι ίδιοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: