Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2019

Επιχειρηματολογία, 5η συνάντηση (21/2/2019): εισαγωγικές στο λύκειο


Στην 5η μας συνάντηση συζητήθηκε το θέμα:

Η φοίτηση στο λύκειο πρέπει να γίνεται με εισαγωγικές εξετάσεις

Ορισμοί: λύκειο, εισαγωγικές εξετάσεις



Λόγος
Αντίλογος

1η ομιλήτρια
Αύρα
Επιχειρήματα
Οι μαθητές για να φοιτήσουν στο λύκειο πρέπει να επιτυγχάνουν σε εισαγωγικές εξετάσεις, γιατί:
[1] αναβαθμίζεται η αξία του λυκείου.
[2] οι μαθητές αυξάνουν την προσπάθεια, για να εισαχθούν, άρα αυξάνουν και το επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων τους.
[3] επειδή θα εισάγονται αναγκαστικά λιγότεροι, τα τμήματα θα είναι ολιγομελή και η ποιότητα της διδασκαλίας καλύτερη.

Ερώτηση: η κατηγοριοποίηση δεν θα δημιουργεί αισθήματα μειονεξίας σε κάποιους μαθητές; [επίσης, δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο κλίμα του σχολείου;]








Αντίκρουση
(2) δεν χρειάζονται εξετάσεις. Μέσα στο λύκειο μπορεί να γίνεται  διαβάθμιση των μαθητών σε προχωρημένους και μη προχωρημένους, όπως γινόταν κάποτε στις ξένες γλώσσες.




Απάντηση: όχι, γιατί η κατηγοριοποίηση δεν έχει να κάνει με τον χαρακτήρα, αλλά με την επίδοση, που αποτιμάται αντικειμενικά. Άλλωστε, έτσι βοηθιούνται και οι αδύνατοι και οι προχωρημένοι, γιατί η διδασκαλία προσαρμόζεται στις ανάγκες τους.

Επιχειρήματα
[1] η εκπαίδευση είναι δικαίωμα όλων. Οι εξετάσεις στερούν αυτό το δικαίωμα σε πολλούς μαθητές.
[2] πολλοί μαθητές δεν θα αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που διδάσκονται στο λύκειο.
[3] επίσης, θα παρουσιαστούν δυσκολίες στην κοινωνικοποίησή τους.
[4] πολύ σημαντικά θέματα που θίγονται στο λύκειο είναι τα σχετικά με τα πολιτικά συστήματα και την πολιτική κατάσταση γενικά. Όσοι δεν φοιτήσουν θα στερηθούν αυτές τις γνώσεις.
[5] επίσης, θα στερηθούν τη συζήτηση που θα γίνεται στα μαθήματα του λυκείου για τις ανθρωπιστικές ιδέες και αξίες.

1ος ομιλητής Χάρης





Λόγος
Αντίλογος

2η
ομιλήτρια Χρυσάνθη
Αντίκρουση
(2) το θέμα των γνώσεων δεν πρέπει να μας απασχολεί, γιατί οι εξετάσεις θα σταματήσουν τα παιδιά που δεν μπορούν ούτως ή άλλως να παρακολουθήσουν ανώτερες σπουδές και θα τους ωθήσουν να στραφούν σε άλλες σπουδές (π.χ. σε ΙΕΚ) ή ασχολίες/δουλειές.
(3) η κοινωνικοποίηση δεν αποτελεί ουσιαστικά πρόβλημα, γιατί δεν σχετίζεται αποκλειστικά με το σχολείο: υπάρχουν και άλλοι φορείς κοινωνικοποίησης.

Επιχειρήματα
[θα μπορούσαν να αναφερθούν]
[4] οι εξετάσεις θα φέρουν στο λύκειο μαθητές και μαθήτριες με δυνατότητες να παρακολουθήσουν την όντως απαιτητική ύλη. Έτσι, οι καθηγητές θα προχωρούν με εντατικότερους ρυθμούς και θα καλύπτουν μεγαλύτερα κομμάτια ύλης, ενώ τώρα προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους στις ανάγκες του μέσου όρου ή αναγκάζονται να προχωρούν πολύ αργά, για να τους παρακολουθούν και οι πιο αδύνατοι.
[5] θα διδαχθούν και απαιτητικότερα τμήματα της ύλης, που τώρα παραλείπονται συνήθως ή διδάσκονται βιαστικά και επιφανειακά,  ενώ οι καθηγητές θα έχουν τη δυνατότητα να επεκταθούν και σε θέματα που δεν περιλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια, αλλά ενδιαφέρουν τους μαθητές.













Αντίκρουση
(3) το σχολείο είναι βασικός φορέας κοινωνικοποίησης, επομένως, λιγότερα έτη στο σχολείο σημαίνει λιγότερες ευκαιρίες κοινωνικοποίησης.

Επιχειρήματα
[6] η αποτυχία στις εξετάσεις εντείνει τις κοινωνικές διακρίσεις.
[7] οι κοινωνίες μας προάγουν την διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία. Οι εξετάσεις προάγουν την ομοιομορφία.







2η
Ομιλήτρια
Εβελίνα





Λόγος
Αντίλογος

3η
ομιλήτρια Ερυφίλη
Γενική αντίκρουση
- Η οικογένεια είναι πολύ σημαντικός φορέας κοινωνικοποίησης. Η φοίτηση στο λύκειο δεν προσφέρει τίποτα παραπάνω σε αυτό το θέμα!
- Το γυμνάσιο προσφέρει βασικές γνώσεις. Δεν χρειάζεται να φοιτήσουν όλοι στο λύκειο. 

Επιχειρήματα
- Οι εξετάσεις θα ωθήσουν τα παιδιά να ανεβάσουν το γνωστικό επίπεδο, για να επιτύχουν στις εξετάσεις.
- Κάποιοι μαθητές που δεν έχουν το επίπεδο να παρακολουθήσουν μαθήματα στο λύκειο δεν θα χάσουν τα χρόνια τους σε άγονες σπουδές, αλλά θα στραφούν σε άλλες σχολές και ασχολίες, καταλληλότερες γι’ αυτούς.
- θα ανέβει το επίπεδο διδασκαλίας και θα είναι καλύτερη η αφομοίωση της ύλης.
- τα παιδιά δεν θα αναγκάζονται να καταφεύγουν στα φροντιστήρια, για να καλύπτουν τα κενά της σχολικής εκπαίδευσης.















Γενική αντίκρουση
[θα μπορούσαν να αναφερθούν]
- Αντιστρέφοντας το επιχείρημα, θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι η ελεύθερη φοίτηση στο λύκειο θα επιτρέψει τους πιο αδύνατους να ανεβάσουν το γνωστικό τους επίπεδο.
- Η φοίτηση στο λύκειο θα βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τι θέλουν. Άλλωστε, οποιαδήποτε στιγμή μπορούν να αφήσουν το λύκειο και να στραφούν όπου νομίζουν.
- οι εξετάσεις είναι ένα ελιτίστικο μέτρο: δημιουργεί σχολεία για προνομιούχους και εκλεκτούς. Μια δημοκρατική κοινωνία οφείλει να φροντίζει και να δίνει ευκαιρίες σε όλους να αναπτύξουν τα ταλέντα τους.

Επιχειρήματα
- Ο κίνδυνος της αποτυχίας θα δημιουργεί ένα διαρκές άγχος στους μαθητές.
- Όσοι δε φοιτήσουν στο λύκειο θα έχουν σοβαρά προβλήματα με τη διαδικασία κοινωνικοποίησης και πολιτικοποίησής τους. Έτσι, θα γίνουν εύκολα θύματα λαοπλάνων και δημαγωγών.

3ος
ομιλητής
Θόδωρος




Δεν υπάρχουν σχόλια: