Εκχριστιανισμός Σλάβων και Βουλγάρων
Α. 860 Ανεπιτυχής επίθεση των Ρώσων κατά της Κωνσταντινούπολης. Στη συνέχεια, ξεκινά η διαδικασία εκχριστιανισμού τους.
Β. 863 αποστολή Κωνσταντίνου-Κυρίλλου και Μεθοδίου στη Μοραβία: ο Κωνσταντίνος επινόησε το γλαγολιτικό αλφάβητο και μετέφρασε την Αγία Γραφή στα σλαβονικά. Έτσι, οι Σλάβοι άκουγαν τη Θεία Λειτουργία και το κήρυγμα στη γλώσσα τους, ενώ παράλληλα άρχισαν να γράφουν τη γλώσσα τους και να δημιουργούν φιλολογία.
Γ. 864 Εκχριστιανισμός Βουλγάρων: οι Βούλγαροι ζήτησαν από τον πάπα ιεραποστόλους, αλλά το Βυζάντιο επενέβη στρατιωτικά και υποχρέωσε τους Βουλγάρους να δεχθούν τον Χριστιανισμό από εκπροσώπους του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης. Έτσι, ο Βούλγαρος ηγεμόνας Βόρης αναγκάστηκε να βαπτιστεί στην Κωνσταντινούπολη (864) με ανάδοχο τον βυζαντινό αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ΄ και πήρε το όνομα Μιχαήλ.
Η πινακίδα Bašča. Το παλαιότερο τεκμήριο γλαγολιτικής γραφής (1100). Βρέθηκε στο νησί Krk της Κροατίας. [πηγή: Wikimedia Commons] |
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο Εκκλησιών και το Πρώτο Σχίσμα
Ο Βόρης κατέστειλε την αντίσταση βογιάρων, που ήθελαν την παλιά τους θρησκεία, αλλά απογοητεύθηκε από το γεγονός ότι η διοίκηση της Εκκλησίας ανατέθηκε σε έλληνα επίσκοπο. Έτσι, στράφηκε στον Πάπα. Ο Πατριάρχης Φώτιος απέτρεψε τη νέα προσέγγιση και κατηγόρησε τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ότι σε διάφορα θέματα παρακάμπτει την ορθή εκκλησιαστική τάξη· κυρίως για το filioque: δόγμα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας που υποστηρίζει ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται όχι μόνο από τον Πατέρα αλλά και από τον Υιό.
Σύνοδος του 867: απέρριψε το filioque και αναθεμάτισε τον πάπα Νικόλαο.
Σύνοδος του 870 στην Κωνσταντινούπολη: αποφάσισε ότι η Βουλγαρία θα υπαγόταν πλέον στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.
Θέλω κι άλλο!
- Χρονολόγιο - ιστοριογραμμή των εξελίξεων προς το Σχίσμα του 1054: μαθησιακό αντικείμενο από το Φωτόδεντρο.
- Οι θεσμοί του Πατριάρχη και του Πάπα: μαθησιακό αντικείμενο από το Φωτόδεντρο.
- Η ιεραποστολή στη Ρωσία: ιστορική μελέτη της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου.
❦
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου